Cíl hry

Hra imituje procesy při tvorbě města včetně veřejných prostorů. Poukazuje, že existují mezi domy vztahy, spoluvytvářející jiný druh prostoru – veřejný prostor, který není určen pouze vztahy mezi objekty, ale i vnějšími vlivy a zejména lidmi. Tato hra má děti seznámit, že tvorba města má svá pravidla a přiblížit profesi architekta/urbanisty. Hra má proto dvě fáze, které zjednodušeně simulují základní procesy při tvorbě měst. Hra v první fázi vede děti k tomu, aby si vytvořili společný plán, který prodiskutují a po jeho schválení jej v druhé fázi realizují.

Materiál

  • prostor pro tvorbu hracího plánu (hřiště, tělocvična, či ve zmenšené verzi podlaha)
  • přepravky od nápojů (piva, lima), krabice či kostičky pro zmenšenou verzi

Hrací plocha

Plocha je tvořena z 3 a více vytyčených ploch vytvářející „ostrovy“ spojené lávkou. Ostrovy jsou vytvořeny pomocí ortogonální sítě (páska, křída), která tvoří základní hrací plán. Každý ostrov je tvořen základním rastrem 10×10 dílů (lze přizpůsobit dle možností prostoru a složitosti jednotlivých objektů). Velikost dílů je dle rozměru stavebních kostek (přepravky, krabice, …)

1 ostrov = hlavní budova – radnice 1x
další budovy slouží k bydlení a práci 5–10 (dle velikosti ostrova)

2 ostrov = hlavní budova – kostel 1x
další budovy slouží k bydlení a práci 5–10 (dle velikosti ostrova)

3 ostrov = hlavní budova – továrna 1x
další budovy slouží k bydlení a práci 5–10 (dle velikosti ostrova)

4 ostrov = hlavní budova – škola 1x
další budovy slouží k bydlení a práci 5–10 (dle velikosti ostrova)

 

V případě většího množství hráčů, stavebního materiálu může být více hracích ploch a hlavní budovou může být přístaviště, letiště, stadion, atd. V případě menšího množství, může být množství ostrovů redukováno a více typů hlavních objektů na jednom ostrově. Ostrovy nemusí být za sebou řazeny lineárně a ani mosty nemusí být v jedné linii.

Popis hry

Děti vytvoří týmy po cca 5–7, každý tým dostane za úkol zastavět jeden ostrov určitým  typem zástavby. Každý ostrov má svou specifickou stavbu, nebo stavby a společné stavby. Vztahy mezi domy jsou určeny pravidly. 

Každé dítě v týmu dostane vytištěný plán ostrova se zadáním zástavby a pravidly, vyzkouší si vytvořit návrh. Návrhy jsou společně prezentovány s učitelem a je vybrán návrh k realizaci. Při prezentaci autor hovoří o svém návrhu, vysvětluje návaznosti a souvislosti. Na konci hry pak děti volně prochází vystavenou „strukturou“ a diskutuje se či přestavuje ... 

Pravidla zástavby

  • každý ostrov musí vytvořit náměstí o velikosti 6 polí 3×2
  • zástavba musí umožnit průběžný přístup na mosty spojující ostrovy
  • hlavní budova se nesmí dotýkat žádných domů ani rohem
  • ostatní zástavba se nesmí dotýkat mezi sebou pouze rohy 

Hra může být doplněna o další pravidla dle věků dětí, například:

  • určí se světové strany a orientace domů pro bydlení – například jižní
  • jedna hrana ostrova má být zachována pro pláž
  • továrna kolem sebe musí mít větší odstup atd.

Volná forma hry umožňuje její libovolnou modifikaci reagující na prostory, materiálové možnosti a počty dětí.

Metodiky ke stažení
Metodiky ke stažení
02 návrh plánku – jpg
01 návrh plánku – pdf
00 návod a ilustrace

Výstupy projektu

Poznámky

* * * * * 

Ondřej Teplý • Josef Čevora • Kristýna Stará • Aleš Hamhalter

Licence Creative Commons

Dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Související metodiky a návody


VP a orientace v něm

Střední škola / Gymnázium, Základní škola | 24.04. 2015


Naše vlast

Základní škola | 01.12. 2017


Složme stěnu

Mateřská škola, Základní škola | 01.12. 2017